Palvelut

Haluaisitko harrastaa jotakin liikuntaa, mutta pelkäät aiemmin oireilleen kehonosan suuttuvan taas? Fysioterapiasta löytyy apu. HMfysion palveluissa yhdistyvät fysioterapeutin sekä sertifioidun personal trainerin ammattiosaaminen.

Fysioterapia

Fysioterapeuttinen valmennus

Fysioterapia on kivun poistamista sekä ihmisten työkyvyn, toimintakyvyn ja liikkumisen edistämistä. Se on näiden häiriöiden korjaamista ja niiden vaikutuksien tasaamista, myös ennaltaehkäisevästi. Keinoina käytetään fysioterapeuttista ohjausta ja neuvontaa, terapeuttista harjoittelua sekä manuaalista terapiaa.

Fysioterapia alkaa kuntoutujan terveyden, liikkumisen ja toimintarajoitteiden arvioimisella. Ennen muuta pyritään löytämään vaivan syy. Näiden tietojen perusteella laaditaan fysioterapiasuunnitelma.

Kuntoutujan omalla aktiivisuudella eli omatoimisella harjoittelulla on tärkeä rooli fysioterapiassa. On tieteellisesti todistettu, että fysioterapialla – yhdistettynä oikein suoritettuihin omaharjoitteisiin – voidaan saavuttaa pysyviä tuloksia. On täysin mahdollista päästä esimerkiksi särkylääkkeiden tarpeesta kokonaan eroon. Kunnossa pysyminen edellyttää harjoittelua myös varsinaisen fysioterapiajakson jälkeen.

Hieronta

Hieronta on hoitotarkoituksessa tehtävää kudosten mekaanista muokkausta. Hieronnan vaikutukset ovat moninaiset, pääasiassa kuitenkin vaikuttavat vilkastuttamalla kudosten aineenvaihduntaa. Yleisimmin hierontaa käytetään fyysisistä suorituksista tai seuranneiden lihasten jännitystilojen ja niistä aiheutuneiden kipujen laukaisuun. Suomessa hierontaa tekevät virallisen näyttötutkinnon suorittaneet ns. koulutetut hierojat, jotka ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä.

Manipulaatiohoito

Manipulaatiohoito lisää nivelten liikkuvuutta avaamalla kehon lukot, jolloin asento palautuu luonnolliseksi ja kivut hellittävät. Hoidon tekijä ei käytä apuvälineitä, vaan hänen työkalunaan ovat omat kädet, käsivarret, jalat ja vartalo. Manipulaatio on tutkimuksissa todettu tehokkaaksi ja turvalliseksi hoidoksi mm. alaselän, lannerangan ja rintarangan alueen vaivoihin.

Manipulaatiossa nivel viedään passiivisesti ääriasentoon ja siihen kohdistetaan lyhyt ja nopea voimaimpulssi, jonka liikelaajuus ylittää hetkeksi nivelen fysiologisen liikelaajuuden. Kyseessä on nopea, vain muutaman sekunnin kestävä liike, jota potilas tuskin ehtii huomata.

Hoitokertojen määrä vaihtelee yksilöllisesti potilaan tarpeen mukaan. Äkillisiin vaivoihin, kuten noidannuoleen, voi riittää yksikin hoitokerta. Toiset taas tarvitsevat useita hoitokertoja ja aikaa luonnolliseen asentoon tottumiseen.

Manipulaatiohoito soveltuu parhaiten työikäisille. Hoitoa ei suositella kaularangan alueelle eikä silloin, jos potilaalla on selkärankaa heikentäviä sairauksia kuten osteoporoosi, selkärankareuma tai välilevyn pullistuma.

Laserhoito

Laserhoitoa käytetään kudosvaurioiden ja kipujen hoidossa. Teho perustuu soluaineenvaihduntaa kiihdyttävään valoenergiaan, joka nopeuttaa haavojen paranemista ja lievittää kipuja. Laserhoito on kivutonta. Hoidettavassa kohdassa tuntuu hoidon aikana pientä lämpenemistä. Lisätietoa: www.emred.fi

DEEP OSCILLATION Personal AESTHETICS ( DOP ) syvävärähtelyhoito  tehokkaaseen vartalonhoitoon. Laite tuottaa turvallista, miellyttävää ja tehokasta syvävärähtelyä ihossa, sidekudoksissa, rasvasoluissa , lihaksissa sekä veri- että imunestesuonissa. Syvävärähtely tuotetaan elekrostaattisen kentän avulla käsineillä tai käsiaplikaattorilla.

DOPin syvävärähtely aktivoi kudosten ravinnonsaantia, rauhoittaa, poistaa nesteitä ja kuonaa kudoksista .

Kipu, punoitus ja turvotus vähenevät ja haavojen paranemisprosessi nopeutuu.

Ihosta tulee kimmoisampi ja fibroosi vähenee.

Akupunktio

Akupunktio on kroonisissa kivuissa hyvä vaihtoehto särkylääkkeille. Akupunktiota käytetään yleisimmin niskahartia-alueen ja selän alueen lihasjännityksen ja kivun poistamiseen, niveltulehdusten rauhoittamiseen, migreenin hoitoon ja rentoutumiseen. Myös polven nivelrikon aiheuttamien kipujen poistumisesta on hyviä tuloksia. Migreenin hoidossa akupunktuurilla on todettu samanlaisia vaikutuksia estohoidossa kuin betasalpaajahoidolla, sillä erolla, että betasalpaajahoidosta johtuvia sivuvaikutuksia akupunktuurihoito ei aiheuttanut.

Nykyinen selitys akupunktion aikaansaamasta kivunlievityksestä perustuu hermosolujen toiminnan säätelyyn muun muassa kipuhormonien ja muiden enkefaliinien vapautumiseen hermostossa. Akupunktio vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja verenkiertoa, jolloin nopeutetaan oleellisesti paranemista ja aktiivisen harjoittelun aloitusta.

Suomessa fysioterapeutteja on koulutettu akupunktion ammattilaisiksi vuodesta 1995 lähtien. Akupunktion juuret ovat kiinalaisessa perinteessä.

Personal training

pullukkajumppa

Oletko ajatellut aloittaa elämäntapamuutoksen? Onko tavoitteenasi kiinteytyminen, laihdutus vai terveempi olo? Haluatko jaksaa paremmin ja saada itsellesi energisemmän olon? Personal training yhdistettynä fysioterapeutin vankkaan ammattitaitoon ja kokemukseen takaa asiantuntijuutta valmennukseesi.

Oma  fysioterapeuttisi välittää ja on tukenasi siellä missä tarvitaan.  Kävelylenkillä tai kuntosalilla oudolta näyttävän laitteen luona. Hyvinvointiohjelma ei ole vain ohjeiden ja neuvojen antamista, vaan myös tarvittaessa muutosmotivaation herättelelyä sekä kannustusta ja tukea muutokseesi.

Alkukartoituksessa mitataan kehonkoostumus, puristusvoima, verenpaine, vyötärönympärys ja lihaskunto. Valmennukseni perustuu näyttöön perustuviin toimintamalleihin, seurantaan ja tuloksiin. Keskitymme niihin  osa-alueisiin, jotka ovat tavoitteesi mukaisia.

Fysioterapeutti suunnittelee sinulle henkilökohtaisen kunto-ohjelman, jota seurataan ja päivitetään tarpeen tullen. Ohjelman pitää vastata tavoitteitasi sekä tukea edistymistäsi. Kehosi kuunteleminen mielessäsi ja lepopäivät muistaen.

Työfysioterapia

Työfysioterapia on osa ennaltaehkäisevää työterveyshuoltoa. Työfysioterapeutti on työterveyshuollon asiantuntija. Työfysioterapia kohdistuu työntekijään, työympäristöön ja työyhteisöön. Tavoitteena on hyvinvoiva ja työkykyinen työntekijä, viihtyisä ja turvallinen työympäristö sekä toimiva ja tuottava työyhteisö.

Kun työntekijä, työympäristö ja työyhteisö ovat kunnossa, yrityksen kulut  pienevät ja tuottavuus paranee.  Hyvinvoivat työtekijät luovat hyvinvoivan yrityksen.

Fysioterapeuttinen ohjaus ja neuvonta

Fysioterapeuttisen tutkimuksen perusteella annetaan työntekijälle yksilöllisiä tuki- ja liikuntaelimistön itsehoito-ohjeita sekä neuvoja työ- ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi ja edistämiseksi.

Työfysioterapeutti

• tutkii ja arvioi työntekijän toimintakykyä ja työssä kuormittumista
  • opastaa valitsemaan sopivia työasentoja, -tapoja ja –liikkeitä
  • ohjaa työntekijöitä toiminta- ja työkyvyn ylläpitämisessä ja edistämisessä
  • ohjaa sujuvaan työskentelyyn.

Henkilökohtainen neuvonta- ja ohjauskäynti työfysioterapeutin vastaanotolla on  käänne parempaan. Usein jo pienikin muutos elintavoissa saattaa olla se käänteen tekevä juttu. Ravitsemus ja liikunta tukevat hyvinvointia ja arjessa jaksamista sekä ehkäisevät monien sairauksien puhkeamista.

Lue Hannan artikkeli työhyvinvoinnista!

Muut palvelut

Kauppakeskuskävelyt ja tietoiskut Skanssissa

ryhma_liikkuu
Liikkumaan on kivempi mennä kaverin kanssa! Teemme yhteistyötä Turun kaupungin liikuntatoimiston sekä Kauppakeskus Skanssin kanssa. Tule liikkumaan esteettömästi, ohjatusti, mukavassa seurassa ja varmasti sateelta turvassa Kauppakeskus Skanssiin.

Maksuttomilla kauppakeskuskävelyillä kilometrejä kertyy noin kaksi. Kävelyn lomassa harjoitetaan tasapainoa sekä lihaskuntoa, joten keho saa monipuolista liikuntaa. Kävelyt sopivat erityisesti senioreille. Myös apuvälineen käyttäjät voivat osallistua.

Kevään 2017 kauppakeskuskävelyt järjestetään perjantaisin 13.1.-28.4. klo 9.30-10.30. Kävelyiden jälkeen kauppakeskuksen neuvottelutilassa pidetään terveysaiheisia tietoiskuja. Katso ohjelma ja lue lisää >